تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد حدود ۴.۴ تن شمش طلا طی ۲۸ حراج حضوری در مرکز مبادله مورد معامله قرار گرفت یارانه کالابرگ در خرداد ۱۴۰۳ هم واریز می‌شود قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۳/۳/ ۱۴۰۳) ثبت تولید ۴۵ هزار و ۹۱۶ خودرو در فروردین ماه سیاست‌های انقباضی کاهش تولید را در پی دارد نرخ طلا در بازار امروز مشهد (۲خرداد۱۴۰۳) از دستاورد‌های سیدالشهدای خدمت؛ یارانه نقدی ۴ برابر شد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد شد واردات در ازای صادرات غیرکشاورزی اجرا می‌شود بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟
سرخط خبرها

گزارشی از تخلفات در بازار آجیل و خشکبار | فروش پوست به قیمت آجیل

  • کد خبر: ۱۵۳۶۲۲
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
گزارشی از تخلفات در بازار آجیل و خشکبار | فروش پوست به قیمت آجیل
نوسان قیمت‌ها موجب شده است برخی سودجویی‌ها در بازار آجیل و خشکبار افزایش بیابد؛ به‌عنوان نمونه آجیل کهنه و جدید یا آجیل لوکس و معمولی با هم مخلوط شده، به‌عنوان آجیل ممتاز فروخته می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، با نزدیک شدن به عید نوروز، طبق روال سنتی برخی خانوار‌ها به‌دنبال خرید شیرینی، آجیل و خشکبار هستند، با این حال عبور تورم نقطه‌ای بهمن از ۵۲درصد و البته نوسان قیمت کالاها، قدرت خرید شهروندان را در چند وقت اخیر تحت‌تأثیر قرار داده است، تاجایی‌که مردم دیگر چاره‌ای جز کاهش سهم برخی اقلام خوراکی مانند آجیل در سفره عید خود ندارند.

در این میان، نوسان قیمت‌ها موجب شده است برخی سودجویی‌ها در بازار آجیل و خشکبار افزایش بیابد؛ به‌عنوان نمونه آجیل کهنه و جدید یا آجیل لوکس و معمولی با هم مخلوط شده، به‌عنوان آجیل ممتاز فروخته می‌شود. در این میان، برخی هم با افزودن پوست به فندق و پسته سعی می‌کنند از این طریق، سود بیشتری کسب کنند. بروز همین تخلفات موجب شد خبرنگار شهرآرا همراه تیم بازرسی جهادکشاورزی مشهد به بازار عمده‌فروشان آجیل در خیابان مصلی و برخی فروشگاه‌های عرضه‌کننده خرد برود و روند توزیع این کالا را بررسی کند.

بی‌قیمتی آجیل‌ها

افزایش قیمت دلار، تازه‌ترین بهانه برای گرانی آجیل و خشکبار است. این روز‌ها کافی است سری به فروشگاه‌های عرضه‌کننده آجیل و خشکبار بزنید تا ببینید که برخی از آن‌ها نه دیگر به‌صورت روزانه بلکه ساعتی درحال تغییر دادن قیمت‌هایشان هستند. یکی از شگرد‌های این نوع فروشگاه‌ها، درج نکردن قیمت آجیل است تا بتوانند در هر ساعت و روز، قیمت دلخواه خود را اعلام کنند. بر این اساس، وقتی بازرسان سازمان جهادکشاورزی وارد اولین فروشگاه می‌شوند، درج نشدن قیمت‌ها توجه آن‌ها را جلب می‌کند.

مالک فروشگاه در جواب اعتراض بازرسان ادعا می‌کند که، چون قیمت‌ها مدام درحال تغییر است، مجبورم خودم را با این قضیه تطبیق دهم، با این حال بازرسان با بیان اینکه او فقط مجاز است کالا‌های خود را با احتساب سود مجاز بفروشد، یادآوری می‌کنند که وقتی کالایی را چند هفته پیش خریده‌ای، حق نداری آن را به قیمت روز به شهروندان بفروشی. بازرسان برای بررسی بیشتر از او فاکتور‌های خریدش را درخواست می‌کنند.

با بررسی فاکتور‌ها مشخص می‌شود آجیل‌های این فروشگاه دو هفته پیش خریده شده است و ارتباطی به قیمت روز ندارد، از این‌رو برای مالک فروشگاه، پرونده تخلف تشکیل و او موظف می‌شود برای پاسخگویی به واحد بازرسی جهادکشاورزی مشهد مراجعه کند. درمجموع بررسی روند توزیع آجیل در بازار مصلی، نشان می‌دهد که بیشترین تخلف رخ‌داده در این بازار، مربوط به درج نکردن قیمت است، با این حال بازرسان وعده می‌دهند با تشدید بازرسی‌ها در روز‌های آینده، زمینه این نوع تخلف را در بازار از بین ببرند.

گزارشی از تخلفات در بازار آجیل و خشکبار | فروش پوست به قیمت آجیل

فروش پوست به‌جای آجیل

در مرحله بعدی به‌منظور تکمیل بازرسی‌ها به چند واحد عرضه‌کننده خرد آجیل در سطح شهر مراجعه می‌کنیم. در بازرسی از یک فروشگاه مشخص می‌شود پسته‌ای که در مصلی ۶۵۰ هزار تومان قیمت داشته است، با همان کیفیت مشخص درحال فروش به قیمت کیلویی ۸۰۰ هزار تومان است. مالک فروشگاه، نوسان قیمت و گرانی دلار را دلیل این قیمت خود بیان می‌کند و به این بهانه که فاکتور خرید در فروشگاه موجود نیست، از ارائه آن خودداری می‌کند.

در ادامه روند بازرسی، مشخص می‌شود که مالک فروشگاه پوست فندق و پسته را نیز به کالا‌های خود اضافه کرده است و به‌عبارتی پوست‌ها را به قیمت آجیل به شهروندان می‌فروشد. همین مسئله موجب می‌شود پرونده تخلف برایش تشکیل و به او اخطار داده شود که درصورت تکرار، فروشگاهش پلمب خواهد شد.

مخلوط آجیل کهنه و تازه

آجیل و خشکبار دارای انواع درجه‌بندی هستند. تفاوت‌های ظاهری، جنس و محل کشت، باعث می‌شود کیفیت آجیل و قیمت آن‌ها تغییر کند. برخی مراکز فروش به این عوامل زیاد توجه می‌کنند و گاهی برای کالا، تا سه درجه کیفیت تعریف می‌کنند و برای آن توضیحاتی می‌نویسند. برخی مراکز فروش نیز سعی می‌کنند با مخلوط کردن آجیل کهنه و تازه یا با رنگ کردن، آن‌ها را به شهروندان بفروشند.

در فروشگاه بعدی که برای بازرسی مراجعه می‌کنیم، مشخص می‌شود که فروشنده با مخلوط کردن آجیل کهنه و جدید، سعی کرده‌است از این طریق سود بیشتری کسب کند؛ البته درکنار این تخلف، وجود پوست در آجیل، از دیگر مصداق‌های تخلف توسط این واحد است. در پایان بازرسی برای این فروشگاه نیز پرونده تخلف تشکیل می‌شود.

برخورد با تقلب در عرضه آجیل

بازرس جهادکشاورزی مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه معمولا برخی واحد‌های توزیع‌کننده آجیل، روز‌های آخر سال را بهانه‌ای برای گران‌فروشی می‌دانند، می‌گوید: به‌منظور جلوگیری از تخلفات امسال، بازرسی از بازار آجیل و خشکبار مشهد را زودتر شروع کرده‌ایم و این کار در روز‌های آینده پررنگ‌تر می‌شود. ناصر خزایی می‌افزاید: مخلوط کردن آجیل‌های کهنه و تازه، اضافه کردن پوست به آجیل‌ها و گران‌فروشی به بهانه نوسان نرخ دلار، جزو تخلفاتی است که در این ایام، برخی واحد‌های صنفی مرتکب می‌شوند، با این حال امسال تمام سعی خود را می‌کنیم تا با این نوع تخلفات به‌سرعت برخورد شود.

شهروندان نیز می‌توانند درصورت مشاهده این‌گونه تخلفات، برای رسیدگی آن‌ها را به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند. وی درباره درج نشدن قیمت آجیل بیان می‌کند: تخلفاتی در بازار کلی فروش‌ها مشاهده شده است، به‌طوری‌که فروشندگان از درج قیمت انواع آجیل به‌صورت جداگانه خودداری کرده‌اند و این مسئله سبب می‌شود شهروندان در مراجعه به فروشگاه‌ها از قیمت‌های دقیق اطلاع نیابند. در این زمینه نیز اخطار داده شد که قیمت هر نوع آجیل به‌صورت واضح در فروشگاه‌ها درج شود.

فروش پوست به قیمت آجیل

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->